کنترل چربی پوست

چگونه چربی پوست را کنترل کنیم

پوست ما برای مرطوب کردن و حفظ آن به روغن نیاز دارد. افرادی که پوست چرب دارند چین و چروک کمتری دارند. زمانی پوست چرب میشود که غدد چربی پوست مقدار زیادی سبوم یا چربی تولید می کنند..

چربی اضافی می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند هورمون ها، ژنتیک، استرس و حتی آب و هوا باشد. خوشبختانه، راه‌های ساده‌ای برای کنترل چربی پوست وجود دارد که هر کسی می‌تواند فوراً شروع به اجرای آن کند..

چربی پوست توسط غدد چربی پوست تولید می شود. این غدد در سراسر پوست قرار دارند. آنهایی که به احتمال زیاد چربی زیادی تولید می کنند در پوست سر، صورت و قسمت بالایی بدن قرار دارند. سبوم فواید زیادی دارد، از جمله خواص ضد باکتریایی، محافظت در برابر آفتاب، ضد التهاب و بهبود زخم. با این حال، عرضه بیش از حد سبوم می تواند منجر به براق شدن، چرب شدن چهره، بروز آکنه میشود.

عواملی که میتواند باعث چربی پوست شوند

ژنتیک ممکن است در تولید سبوم نقش داشته باشد. معمولا هر چه منافذ پوست شما بزرگتر باشد، چربی بیشتری تولید می کند. اندازه منافذ می تواند بسته به ژنتیک متفاوت باشد.

آندروژن ها هورمون هایی مانند تستوسترون هستند که هم در مردان و هم در زنان وجود دارند. تحقیقات نشان میدهد افزایش تولید سبوم با افزایش آندروژن ها مرتبط است و هورمون های زنانه مانند استروژن با تولید چربی کمتر در پوست مرتبط است

هورمون های رشد نیز با تولید سبوم و ایجاد آکنه مرتبط هستند. این هورمونها در دوران نوجوانی به بالاترین سطح خود می‌رسند .

استرس سیل هورمون را وارد جریان خون می کند. یکی از هورمون های مرتبط با استرس، هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین، شناخته شده است که می تواند به غدد چربی پوست متصل شود و تولید چربی را افزایش دهد. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که به نظر می رسد استرس باعث تشدید آکنه می شود.

رژیم های غذایی با گلیسمی بالا و غنی از قند و کربوهیدرات های ساده ممکن است با افزایش تولید سبوم مرتبط باشند. کربوهیدرات های ساده ممکن است سطح هورمون های رشد را در بدن افزایش دهند که منجر به افزایش چربی می شود.

رطوبت می تواند منجر به افزایش تعریق و تولید سبوم شود. ممکن است در ماه های مرطوب تابستان در مقایسه با ماه های خشک زمستان بیشتر مستعد پوست چرب باشید. .

کنترل چربی پوست در خانه

  • صورت خود را دو بار در روز بشوییدیکی از موثرترین راه‌ها برای کنترل پوست چرب، شستن صورت دو بار در روز است. هر صبح و شب از یک پاک کننده ملایم با آب استفاده کنید. بعد از یک فعالیت سنگین دوباره بشویید. نیازی به شستشوی مکرر نیست زیرا ممکن است پوست را تحریک کند و چربی بیشتری تولید کند. هنگام شستن پوست از حرکات دایره ای ملایم استفاده کنید.
  • استفاده از مرطوب کنندهممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما استفاده از مرطوب کننده روزانه یک راه مهم برای مدیریت پوست چرب است. هنگامی که پوست شما بیش از حد خشک است، بدن شما را تحریک می کند تا سبوم بیشتری تولید کند تا آن را مرطوب کند. به دنبال یک مرطوب کننده ملایم و بدون روغن با ضد آفتاب باشید و هر روز صبح از آن استفاده کنید.
  • ماسک خاک رس را امتحان کنیدماسک خاک رس، سموم و باکتری ها را از عمق به سطح پوست می‌کشد، چربی اضافی و سلول های مرده را در خود حل و به تنگ شدن منافذ پوست کمک می‌کند.
  • چای سبز را به برنامه روزانه خود اضافه کنیداحتمالاً چای سبز را به دلیل آنتی اکسیدان ها و فواید سلامتی آن می شناسید، اما آیا می دانستید که می تواند به پوست چرب کمک کند؟ به جای دم کردن فنجان، سعی کنید از امولسیون چای سبز روی پوست خود استفاده کنید. مطالعات نشان داده اند که استفاده از امولسیون چای سبز 3 درصد روی پوست می تواند به میزان قابل توجهی تولید سبوم را کاهش دهد. هر چند یک شبه نتایج را نخواهید دید؛معمولا افراد بعد از 60 روز تفاوت را مشاهده میکنند.

جدول محتوایی